Frågor & svar

Tidigare larmsystem

Här har vi samlat frågor och svar om våra tidigare larmsystem, indelat per larm. Hittar du inte det du söker är du välkommen att kontakta oss.

Kloka hemmet (2019-2021)

Allmänna frågor Kloka hemmet

Detta är för din säkerhets skull. Med personkontakt och kodord och en personlig avstämning minskar riskerna för fel. Vi vill ha samtalet med dig för att kunna vägleda dig i den frågan som gör att du behöver sätta larmet i underhållsläge. Vi kan ge tips på batterier, handhavande och framförallt minimera tiden som larmet ligger i serviceläge.

Visonic PM10 (2013-2019)

Allmänna frågor PM10

Detta är för din säkerhets skull. Med personkontakt och kodord och en personlig avstämning minskar riskerna för fel. Vi vill ha samtalet med dig för att kunna vägleda dig i den frågan som gör att du behöver sätta larmet i underhållsläge. Vi kan ge tips på batterier, handhavande och framförallt minimera tiden som larmet ligger i serviceläge.

Här ser du de olika komponenterna i erbjudandet PM10 som vi hade mellan 2013-2019. Du kan även ha fler larmenheter installerade.

Till följd av en uppdatering fungerar inte längre pushnotiser för appen Visonic Go till iPhone-telefoner. Detta gäller alltså appen för Trygga Hemmet och för Visonic PM10 och enbart för iPhone.

Appen är inte utvecklad utav Larmcentralen och vi kan därför tyvärr inte påverka detta. Vi ber om ursäkt till berörda kunder.

Detta berör alltså inte vår egen app, Kloka Hemmet. 

Du kan ladda ner Visonics kompletta manual här. Denna manual kommer direkt från Visonic och att det kan beskrivas funktioner i den som inte finns i ditt larmpaket.

Här finner du Snabbguiden till ditt Visonic larmpaket.

Du kan även ladda ner Visonics kompletta manual här. Notera att denna kompletta manual från tillverkaren kan beskriva funktioner som inte finns i ditt larmsystem.

För att se bilderna kameran har tagit vid larm så behöver du använda appen Visonic Go. I appen kan du spara bilderna om du önskar.

Funktioner i ditt larmsystem PM10

Hemlarmet har en inbyggd batteribackup som klarar ett tillfälligt strömavbrott.

Om du har en ny fjärrkontroll, eller av någon anledning vill aktivera en gammal fjärrkontroll, gör så här:

1. Tryck på ►►. Skärmen visar ”Anv. Läge”

2. Tryck nu på ⓘ | OK. Skärmen visar ”Ange kod”

3. Slå in din fyrsiffriga kod

4. Välj nu alternativet ””Fjärrkontroll””.

5. Välj mellan ”lägg till” eller ”ta bort” med hjälp av ►► och tryck sedan ⓘ | OK.

6. Lägg till fjärrkontroll genom att ange id som står på baksidan av fjärkontrollen och tryck sedan ⓘ | OK.

7. Klart! På skärmen kan du läsa ”Enhet inlärd”. Det kan dock ta några minuter innan den nya kopplingen är inlärd i systemet.

Om du vill gå bakåt, tryck på (mellan knapparna stängt/öppet lås).

Denna sida är anpassad för att laddas snabbt och fungera i alla webbläsare. Behöver du tydligare steg-för-steg anvisningar med bilder så ladda ner vår snabbguide! Där återfinns denna manual och många fler.

Absolut! Tryck bara på ⓘ | OK så visas aktuell status visas i displayen.

Ja, det går bra. Förutom att ha larmet på eller av, finns ett “hemmaläge” som du kan aktivera från manöverpanelen eller fjärrkontrollen. “Hemmaläget” varierar beroende på hur installatören har programmerat ditt hemlarm i samråd med dig.

Tryck på 8 | två gånger för att aktivera / avaktivera dörrsignalen som hörs när dörren öppnas.

Denna sida är anpassad för att laddas snabbt och fungera i alla webbläsare. Behöver du tydligare steg-för-steg anvisningar med bilder så ladda ner vår snabbguide! Där återfinns denna manual och många fler.

Om du behöver aktivera en ny tagg (eller proxytag som de även kallas) eller ta bort en gammal, gör du så här:

1. Tryck på ►►. Skärmen visar ”Anv. Läge”

2. Tryck nu på ⓘ | OK. Skärmen visar ”Ange kod”

3. Slå in din fyrsiffriga kod

4. Bläddra nu med ►► tills du kommer till alternativet ”Prox-taggar”.

5. Välj mellan ”lägg till” eller ”ta bort” med hjälp av ►► och tryck sedan ⓘ | OK

6. Lägg till tag genom att trycka på och placera tag i övre vänstra hörnet på manöverpanelen. Bekräfta med ⓘ | OK

Om du vill gå bakåt, tryck på (mellan knapparna stängt/öppet lås).

Denna sida är anpassad för att laddas snabbt och fungera i alla webbläsare. Behöver du tydligare steg-för-steg anvisningar med bilder så ladda ner vår ladda ner våra detaljerade manual för inlärning av taggar:
Lägga till tag
Ta bort tag

Om du vill byta en personlig kod, alltså den kod som används för att larma på/av på manöverpanelen hemma, gör så här:

1. Tryck på ►►. Skärmen visar ”Anv. Läge”

2. Tryck nu på ⓘ | OK. Skärmen visar ”Ange kod”

3. Slå in din fyrsiffriga kod

4. Välj nu alternativet ”Ange anv koder”.

5. Välj den kod du vill byta, eller skapa.

6. Ange den nya koden, och bekräfta med ⓘ | OK

Om du vill gå bakåt, tryck på (mellan knapparna stängt/öppet lås).

Denna sida är anpassad för att laddas snabbt och fungera i alla webbläsare. Behöver du tydligare steg-för-steg anvisningar med bilder så ladda ner vår snabbguide! Där återfinns denna manual och många fler.

I den här videon får du hjälp i hur du använder din manöverpanel. Vi går bl.a igenom funktioner som att larma, larma av och att larma skalskydd (hemmaläge).

Visonic PM10 Manöverpanel
Visonic PM10 Manöverpanel

Meddelanden från larmet PM10

Det finns många anledningar till att det kan gå ett fellarm. Det vanligaste fellarmet är att sabotage-larm, dvs att detektorn varnar för att den eventuellt utsätts för sabotage. Vanliga, ofrivilliga sabotage är:
– Du ska byta batteri och tar ner detektor
– Väggen detektorn är fäst i har rört sig (vanligt bland väggar av trä) vilket har påverkat sensorn i detektorn

Meddela alltid larmbordet innan du felsöker ett sabotagelarm!  Ring oss, dygnet runt, innan du börjar på 020-211 900.  Kvarstår felet så hör av dig till oss igen så hjälper vår kunniga support dig att felsöka.

Du kan ha fått ett sms från oss, eller via manualen har läst dig till att du behöver kontrollera strömförsörjningen. Det betyder att larmet förlorat sin strömförsörjning (el). Kontrollera så att strömsladden sitter korrekt i väggen. Du kan även kontrollera om t.ex en propp har gått eller om det är så att hela fastigheten förlorat strömmen i ett strömavbrott.
Vårt larmsystem har ett inbyggt backup-batteri som går igång och driver larmet i händelse av att det blir strömlöst.

Det kan finnas flera orsaker till att en gul lampa lyser, men det vanligaste är att en detektor i systemet behöver byta batteri. Tryck på OK-knappen och avläs felet i displayen.

När den gula lampan har slocknat är felet åtgärdat.

Om felet kvarstår, kontakta oss på 020-20 79 00 mellan kl 08:00 – 19:00 måndag till torsdag och kl 08:00-17:00 på fredagar. Du kan även klicka på ”Chatt” nere till höger eller skicka ett mail på kundservice@LFlarmcentral.se.

Det innebär att det finns en händelsehistorik som inte har lästs. Detta påverkar inte funktionen på larmet utan är endast en information om att en händelse har skett. Tryck på ⓘ | OK -knappen för att bläddra igenom händelserna och åtgärda eventuellt om det behövs.

Jablotron (2008-2013)