Frågor & svar

Hemlarm

Hemlarm skyddar både mot inbrott, brand och vattenläckage. Här listar vi vanliga frågor och vad som händer när larmet går.

Generellt om larm

Kontaktlarmet är ett nödlarm som du kan använda vid en nödsituation. Du kan utlösa det från manöverpanelen eller med fjärrkontrollen. Larmet kommer att motringas och vi begär en personkod från den som svarar på plats. Använd endast detta om du behöver hjälp och inte kan kontakta 112 själv.

Det beror på vad man menar med fel-larm. Alla kan ibland råka aktivera sitt larm och det vet vi på Larmcentralen. Om du råkar aktivera larmet men direkt larmar av så är det inget att skämmas över. Se det som ett bevis på att ditt larm fungerar som det ska.

Alla våra produkter sabotage-larmar, även det för din trygghets skull. Sabotagelarmet utlöses när produkten känner av att den av någon anledning rubbas på.

Du kan minska antalet fel-larm genom att följa våra manualer och ifall du behöver hjälp kan du få support både via telefon och/eller chatt på vår hemsida.

Om larmet går

Vi har fria utryckningar för din trygghet. I samband med installation överlämnar du en nyckel som vi ser till att den kommer till väktaren. Om det blir en utryckning kommer väktaren hem till dig och kontrollerar att du mår bra. Vid behov kan de använda nyckeln.

En väktarutryckning kan stoppas, om du t.ex inte svarar när vi ringer, men ringer upp oss inom någon minut och kan verifiera att du är du och att ditt hem är tryggt.

Tack och lov är det sällan ett larm genererar en full väktarutryckning. Om du sköter ditt larm korrekt, avlarmar riktigt och kan din kod behöver du inte oroa dig över att få oönskade väktarutryckningar. Samtidigt är det enkelt att få hem en väktare om den dagen kommer då du skulle behöva det.

Kategorier Om larmet går

Om du eller någon anhörig inte kan ta sig till bostaden tar väktaren kontakt med polisen och skyddstäcker bostaden för att minimera följdskador. Länsförsäkringar Larmcentral meddelar en kontaktperson om vad som har inträffat.

Kategorier Om larmet går

Kontaktlarmet är ett nödlarm som du kan använda vid en nödsituation. Du kan utlösa det från manöverpanelen eller med fjärrkontrollen. Larmet kommer att motringas och vi begär en personkod från den som svarar på plats. Använd endast detta om du behöver hjälp och inte kan kontakta 112 själv.

En behörig avlarmning är när larmet gått men direkt larmats av med kod eller larmbricka. När en behörig avlarmning sker meddelas du av med ett sms. Skulle du få ett sms om behörig avlarmning men misstänker att något inte stämmer kan du alltid ringa upp larmcentralen.

Frågor? Hör av dig till kundservice så berättar vi mer!

Kategorier Om larmet går

Larmet går när någon larmprodukt aktiveras, tex när brandvarnaren registrerar rök, när en dörr öppnas eller när någon passerar en rörelsedetektor.

Larmet programmeras oftast för passage, dvs att du ska kunna aktivera larmet men sedan gå in/ut genom dörren, innan larmet larmar. Hur detta ska ske och vilka produkter som ska vara fördröjda anpassas efter din bostad av installatören på plats.

Kategorier Om larmet går

Så snabbt som det är möjligt! Om ditt larm går till utryckning av väktare så får väktaren informationen omedelbart. Men hur lång tid det tar därefter skiftar beroende på många variabler; ort, tid på dygnet och året, väderlek, belastning osv.

Är det bråttom och akut – ring 112.

Kategorier Om larmet går

Så snabbt som det är möjligt! Vår larmcentral är bemannad dygnet runt och agerar alltid och omgående när vi får in ett larm. Om ditt larm går till utryckning av väktare så får väktaren informationen omedelbart. Men hur lång tid det tar därefter skiftar beroende på många variabler; ort, tid på dygnet och året, väderlek, belastning osv. Vi samarbetar med auktoriserade väktarbolag i ditt närområde.

Men självklart – är det bråttom och akut – ring 112.

Kategorier Om larmet går

Larma av på panelen eller med fjärrkontrollen och ring omgående till Länsförsäkringar Larmcentral, 020-211 900 (från utlandet +46 33-211 900). Uppge din personliga behörighetskod och adress.

Kategorier Om larmet går

Nej, vi samarbetar med auktoriserade väktarbolag som utgår nära dig. På många orter samarbetar vi dessutom med fler än ett väktarbolag, vilket förbättrar servicen. Alla väktare är utbildade enligt Länsstyrelsens och Rikspolisstyrelsens utfärdade regler och föreskrifter och är auktoriserade av Länsstyrelsen.

Kategorier Om larmet går

När larmet går sker flera saker samtidigt:

  • Du hör att larmet går (om du är hemma)
  • Larmcentralen får in larmet
  • Om du använder larm-appen får du en notis via denna

Om du råkat aktivera larmet av misstag kan du enkelt avlarma och då får larmpersonalen även denna information. Vi ringer alltid upp dig, även om du larmat av. Detta är för din trygghet och för att vi ska veta att du mår bra.

Du lämnar in en kontaktlista till oss som blir den ringlista vi följer. När larmet går ringer vi person 1 på den listan. Svarar inte denne ringer vi person 2 osv. Får vi inte tag på någon i listan så sänder vi ut en väktare till bostaden.

När vi får tag på dig behöver du kunna verifiera att du är du. (Detta gäller alla personer som står på ringlistan.) Du verifierar vem du är med hjälp av en personlig kod, och olika kontaktpersoner ska ha olika koder. Vi stämmer av med dig att du mår bra eller ifall du behöver hjälp. Du kan i samtalet med oss begära att få ut en väktare, tex om du inte är hemma eller ifall du faktiskt behöver hjälp.

Kategorier Om larmet går

Det finns många anledningar till varför det är en stor fördel med att ha väktarutryckningar i sitt larmabonnemang. Dels är det såklart för att begränsa den tid en inbrottstjuv har på sig för att ta värdesaker. Men främst är väktarryck en trygghet, du kan veta när du kommer hem efter ett inbrott att ingen är kvar och väktaren kan även begränsa både direkta och indirekta skador som kan uppstå genom att t.ex en dörr står öppen eller att ett fönster är trasigt.

Kategorier Om larmet går

Det beror på vad man menar med fel-larm. Alla kan ibland råka aktivera sitt larm och det vet vi på Larmcentralen. Om du råkar aktivera larmet men direkt larmar av så är det inget att skämmas över. Se det som ett bevis på att ditt larm fungerar som det ska.

Alla våra produkter sabotage-larmar, även det för din trygghets skull. Sabotagelarmet utlöses när produkten känner av att den av någon anledning rubbas på.

Du kan minska antalet fel-larm genom att följa våra manualer och ifall du behöver hjälp kan du få support både via telefon och/eller chatt på vår hemsida.