Frågor & svar

Frågor om oss

På denna sida har vi listat frågor om ditt abonnemang och fakturor. Hittar du inte det söker är du välkommen att kontakta oss.

Abonnemangsfrågor

När bindningstiden går ut för ditt larmsystem kvarstår månadskostnaden på ett löpande avtal. Månadskostnaden du betalar är för larmtjänsten du knutit hos oss. I månadskostnaden ingår din uppkoppling till Larmcentralen med all dess funktionalitet, fri support och fria utryckningar (om du har något av våra nyare paket). Har du köpt ditt larm efter 13 januari 2020 har du även kostnadsfri nyckelhantering.

Alla våra abonnemang har 3 månaders uppsägningstid.

Kategorier Abonnemangsfrågor

Det går bra att överlåta sitt abonnemang. Den nya abonnenten tar då över ditt abonnemang, till samma pris, bindnings- och uppsägningstid som du har. Överlåtelsen sker digitalt med hjälp av elektroniska blanketter som både du och den som tar över abonnemanget får kopior på.

Ring in till oss 020-207 900 mellan kl 08:00 – 19:00 måndag till fredag.

Kategorier Abonnemangsfrågor

Om du vill uppdatera, ändra eller komplettera listan på kontaktpersoner vid larm så kan du göra det med hjälp av följande blankett. Blanketten behöver du sedan maila in till oss, eller skriva ut och skicka med post. Om du behöver hjälp att fylla i blanketten, eller har andra frågor, så tveka inte att kontakta oss på på 020-20 79 00 mellan kl 08:00 – 19:00 måndag till torsdag och kl 08:00-17:00 på fredagar. Du kan även maila på kundservice@LFlarmcentral.se.

Kategorier Abonnemangsfrågor

Ja, det ingår alltid när du väljer ett hemlarm från Länsförsäkringar Larmcentral. Installatören märker tydligt upp bostaden, med både dekaler och en plåtskylt, i samband med installationen av hemlarmet.

Kategorier Abonnemangsfrågor

2020:

Om du köpt ditt larm efter 13 januari har du Kloka Hemmet med 48 månaders bindningstid.

Alla abonnemang har 3 månaders uppsägningstid.

2019:

Om du köpt ditt larm efter april 2019 – 13 januari har du Kloka Hemmet. Under den här tiden kunde du som kund välja bindningstid. Om du har en månadskostnad på 499 kr har du valt 36 månaders bindningstid. Om du har en månadskostnad på 349 kr har du antingen valt ett abonnemang utan bindningstid (eller så har 36 månader passerat).

Alla abonnemang har 3 månaders uppsägningstid.

Visonic PM10 (2013-2019)

Om du köpt ditt larm mellan 2013 och 2019 har du ett Visonic PM10-larmsystem. Dessa har 36 månaders bindningstid och 3 månaders uppsägningstid.

Om du är osäker så kontakta gärna kundservice som kan ge dig mer information om just precis ditt larm. Du når oss på 020-20 79 00 mellan kl 08:00 – 19:00 måndag till fredag samt på mail: kundservice@LFlarmcentral.se.

Kategorier Abonnemangsfrågor

Att överlåta sitt abonnemang kan vara smidigt vid t.ex flytt. Den som tar över abonnemanget tar även över larmet, och alla delar i både abonnemang och larmenheter i sin helhet. Man behåller samma bindningstid och månadskostnad.

Kontakta kundservice så får du hjälp med att överlåta abonnenamget! Du når oss på 020-20 79 00 mellan kl 08:00 – 19:00 måndag till fredag. Du kan även maila till kundservice@LFlarmcentral.se.

Kategorier Abonnemangsfrågor

Vi tycker såklart att det är jättetråkigt om du vill säga upp ditt abonnemang! Om det är något du är missnöjd med så hoppas vi att du hör av dig till oss. Vi uppskattar all feedback, ris som ros.

Alla våra abonnemang har en uppsägningstid på 3 månader och du kan ha bindningstid kvar.  Ring oss för att avsluta ditt abonnemang. Du når oss på 020-207 900 mellan kl 08:00 – 19:00 måndag till fredag.

Kategorier Abonnemangsfrågor

Ja, våra hemlarm fungerar lika bra för kunder som bor i lägenhet. Larmet anpassas efter bostaden och så som du vill ha det. Ring oss (eller chatta direkt här på hemsidan!) om du vill veta mer! Du når oss på 020-20 79 00 mellan kl 08:00-19:00 måndag till fredag. Du kan även maila in din fråga på kundservice@LFlarmcentral.se.

Kategorier Abonnemangsfrågor

Privatperson:
Om du vill ändra de koder som man använder vid kontakt med Larmcentralen kan du gå till väga på två vis:
• Fyll i, spara och eposta oss blanketten för uppdaterad kontaktpersonlista. Vi återkopplar till abonnemangsägaren med A-behörighet för att bekräfta listan.
• En person med A-behörighet och giltig kod kan även ringa in förändringen på 020-211 900

Företagskund:
Företagskunder behöver fylla i, spara och eposta in blanketten för kontaktpersonlista. Vi återkopplar till abonnemangsägaren med A-behörighet för att bekräfta listan.

Kom ihåg att larmet har dels en kod som man ger vid själva manöverpanelen dels en kod som man använder vid kontakt med larmbordet.
Om du undrar över något är du välkommen att kontakta oss på kundservice. Du når oss på 020-207 900 mellan kl 08:00 – 19:00 på vardagar.

Kategorier Abonnemangsfrågor

Fakturafrågor

Det beror på vad som har inträffat, för handhavandefel kan du bli fakturerad. Kontakta oss så tittar vi närmare på just ditt ärende.

Kategorier Fakturafrågor

Fakturor skickas den första arbetsdagen varje månad. Har du fortfarande inte fått fakturan efter den 10:e i aktuell månad, hör av dig!

Kategorier Fakturafrågor

I samband med installation har du valt om du vill betala med Faktura eller med Klarna. Har du valt faktura kan det dröja några veckor innan fakturan hamnar i din brevlåda. Har du valt Klarna så kommer du bli uppringd av en kundtjänst-medarbetare för att genomföra betalningen med alla de alternativ som finns hos Klarna.

Om du är osäker, kontakta oss så tittar vi närmare på just ditt ärende!

Kategorier Fakturafrågor

Ditt abonnemang för hemlarmet faktureras månadsvis med 30 dagars betalningsvillkor. Vill du inte ha pappersfaktura kan du även betala med e-faktura eller autogiro. Båda ansöker du om direkt via din egen internetbank. Vårt juridiska namn (som du ska ansluta till) är ”Älvsborgs Larmcentral AB”. Följ instruktionerna från din bank. Om du behöver hjälp med den här biten, kontakta din bank.

Kategorier Fakturafrågor