Frågor & svar

Hemlarm

Hemlarm skyddar både mot inbrott, brand och vattenläckage. Här listar vi vanliga frågor och vad som händer när larmet går.

Generellt om larm

Många försäkringsbolag erbjuder idag en lägre premie – en rabatt – på försäkringen om man installerat hemlarm. Rabatten skiljer sig mellan olika bolag, så vi kan tyvärr inte svara på hur exakt hur mycket lägre just din premie blir. Hör med ditt försäkringsbolag! Vi är anslutna och certifierade av SäkerhetsBranschen, SSF & SBSC.

Kategorier Generellt om larm

Rörelsedetektorn med kamera är en larmprodukt, och bilderna som kameran tar vid ett larm sänds till Larmcentralen. Bilderna används för att larmpersonalen ska kunna bedöma situationen i ditt hem, t.ex bekräfta en brand. Larmoperatörerna kan bara se kamerabilderna vid en händelse av larm, alltså inbrottslarm, brandlarm eller kontaktlarm.

Fr.om den senaste uppdateringen av Kloka hemmet-appen (slutet av september 2019) kan även du själv se dessa bilder i appen. Notera dock att det bara är vid larm kameran är aktiv, som beskrivet ovan. Om du inte kan se bilderna i appen, kontrollera att du har senaste versionen installerad.

Om du vill ha möjlighet att via kamera se in i ditt hem även när det inte går ett larm så rekommenderar vi att du ansluter en HD-kamera till ditt larmsystem.  Denna placerar du på valfri plats i hemmet (men du måste såklart följa lagen om kameraövervakning).
Notera att Larmcentralen inte har tillgång till din HD-kamera.

Många som hör hemlarm tänker på inbrott. Men för oss är inbrottsskyddet bara en del av vårt larmpaket. De vanligaste, och kostsammaste, försäkringsskadorna i ett hem idag är brand.- och vattenskador. Därför erbjuder vi ett larm med stabila brandvarnare direktkopplade till vår larmcentral och alla vår larmpaket innehåller en vattendetektor. Med dessa två produkter är det alltid någon som är där om olyckan är framme. När man ser helheten i vårt erbjudande, stabila produkter, egen larmcentral öppet dygnet runt och fria väktarutryckningar, då ser du helheten och den starka fördelen med vårt larm.

Ponera att det läcker vatten i köket när du är på semester. Larmdetektorn larmar vår Larmcentral. Via bilderna från larmkameran kan vi se att det läcker. Vi sänder ut en väktare till dig, som kan gå in i ditt hem och slå av huvudledningen för vatten. Väktaren torkar sedan upp det värsta av det blöta, och ditt hem har skyddats från att ha varit risk till en stor vattenskada, till att bli en helt kostnadsfri utryckning.

Kombinera ditt larmpaket med smarta produkter, så kan du t.ex låsa upp dörren från semestern för att släppa in kattvakten. Och är du osäker kan en HD-kamera filma så att du alltid ser vem som går in genom dörren. Du kan skapa smarta recept som automatiskt slår på kaffebryggaren varje morgon. Eller automatiskt slår av kaffebryggaren, så att du aldrig behöver fundera på om du mindes att göra det.

Du får tryggheten i ett stabilt och säkert larmpaket, tillsammans med alla de smarta funktionerna ett automatiserat hem kan erbjuda idag. Det kallar vi för ett Klokt Hem.

Kategorier Generellt om larm

Detta är för din säkerhets skull. Med personkontakt och kodord och en personlig avstämning minskar riskerna för fel. Vi vill ha samtalet med dig för att kunna vägleda dig i den frågan som gör att du behöver sätta larmet i underhållsläge. Vi kan ge tips på batterier, handhavande och framförallt minimera tiden som larmet ligger i serviceläge.

De personer som har tillgång till bostaden bör ha en personlig behörighetskod till hemlarmet, så att de kan återkalla ett larm som utlösts av misstag. Ett larm som utlösts av misstag ska omgående återkallas genom att kontakta oss. Enligt larmlagen är det du som abonnent som är ansvarig för att informera samtliga personer som har behörighet till er bostad hur hemlarmet fungerar och vilka rutiner som gäller kring ett utlöst larm.

Kategorier Generellt om larm

Vi använder oss av moderna, säkra och trådlösa hemlarm. Ett trådlöst hemlarm innebär att du slipper kabeldragning i bostaden och enkelt kan larma flera byggnader i samma system. Eftersom centralenheten för det trådlösa hemlarmet ständigt övervakar alla detektorer, som dessutom är sabotageskyddade, varnar det trådlösa hemlarmet oavsett var förändringar sker.

Kategorier Generellt om larm

Du betalar för dina faktiska produkter (som du sedan själv äger). I denna summa ingår produkterna samt installation och anpassning i just ditt hem. Därefter betalar du en månadskostnad.

I månadskostnaden ingår din uppkoppling till Larmcentralen med all dess funktionalitet, fri support och fria utryckningar.

Kategorier Generellt om larm

Vi tror inte på färdiga paket, utan skapar istället varje larmsystem utifrån varje hem. Du behöver inte oroa dig för att det kommer tillkomma en massa avgifter i efterhand, utan du får ett pris direkt som ytterst sällan ändras. Alla paket innehåller de grundläggande larmprodukterna som rörelsedetektorer (med eller utan kamera), rökdetektor, magnetkontakt och vattendetektor. Du kan även använda vår app Kloka Hemmet för att via din telefon eller surfplatta styra och övervaka larmet. Alla våra paket innehar förutom det kompletta skyddet du har på när du inte är hemma, även skalskydd och kontaktlarm. Våra larmpaket husdjurs-anpassas såklart kostnadsfritt.

Kategorier Generellt om larm

Det beror helt på ditt behov. Läs gärna mer om vårt Kloka Hemmet men om du känner dig osäker så ring gärna oss. Vi har hjälpt tusentals personer att välja larm.

Du når oss på 020-207 900 mellan kl 08:00 – 19:00 måndag till fredag, på mail kundservice@LFlarmcentral.se eller direkt via vår chatt (klicka på ”Chatt” nere till höger). I samband med installation går du och vår tekniker tillsammans igenom din bostad och du kan enkelt komplettera paketet efter dina behov. Du kan även utöka larmsystemet vid ett senare tillfälle om det skulle behövas.

Kategorier Generellt om larm

Skalskyddet, eller hemmalarm, är en funktion som innebär att du kan välja att larma delar av hemmet. Vanligast är att använda skalskyddet medan man sover. Vissa delar av hemmet är då larmat, t.ex nedervåningen om du sover på övervåningen, eller vissa rum. Som namnet antyder är ett annat exempel att ha dörrar larmade men inga rum, så att du kan röra dig fritt inomhus. Skalskyddet anpassas på plats av vår installatör för att fungera just för dig och ditt hem.

Kategorier Generellt om larm

I samband med att ditt larm installeras får du fylla in den s.k kontaktpersonlistan. I listan anger du olika kontaktpersoner och kontaktordning vid larm. När Larmcentralen behöver komma i kontakt med dig ringer vi på listan utifrån den ordning du har angett.

BEHÖRIGHET:

Det finns två sorters behörighet, A & D.
A. Innehar samtliga rättigheter
D. Får endast återkalla larm utlösta av misstag

PERSONKOD:

Varje person måste även ha en personkod. Den används för att identifiera sig mot Larmcentralen (så att vi vet att du är du). Koden ska vara sex siffror och måste vara unik för varje kontakt person.

Kategorier Generellt om larm

Kontaktlarmet är ett nödlarm som du kan använda vid en nödsituation. Du kan utlösa det från manöverpanelen eller med fjärrkontrollen. Larmet kommer att motringas och vi begär en personkod från den som svarar på plats. Använd endast detta om du behöver hjälp och inte kan kontakta 112 själv.

Ett digitalt lås ansluts mot centralapparaten för att genom en app kunna låsa och låsa upp på distans. Du ser även aktuell status på låset i appen, så du vet om det är låst eller ej. Även här kan du skapa recept för att få saker att hända på automatik. T.ex. när du låser upp dörren så tänds en smartplug och tänder en lampa i hallen. Du kan även tex. låsa upp dörren på distans åt någon som du vill släppa in i bostaden.

En smartplug är en strömbrytare som sätts i ett vägguttag (220-230v) och som då går att styra trådlöst genom antingen app eller webportal. Vid ett kommando får du också en kvittens på att det du har gjort har inträffat. Går att programmera som en timer, vid olika händelser och mycket mer. Detta görs genom att skapa recept i applikationen. Smartplug finns i två modeller, dels med av/på och del med av/på och dimmerfunktion.

Rörelsedetektorn kan precis som namnet avslöjar registrera rörelser och utifrån dem aktivera larmet. Om detektorn har en kamera ansluten så aktiveras denna när en rörelse registreras. Funktionen är bra då kameran hjälper Larmcentralen att se vad som aktiverat larmet, om det te.x är en person eller ett husdjur eller en annan anledning till att kameran aktiverats. Kameran är ett hjälpmedel för personalen på Larmcentralen för att bedöma situationen och den är inte igång hela tiden, utan enbart när rörelsedetektorn aktiveras vid larm.

Vill du kunna övervaka ditt hem med en kamera vid andra tillfällen än larm, rekommenderar vi att du kompletterar ditt larm med en HD-kamera. Notera att det är bara du som ser bilderna från HD-kameran.

Kategorier Generellt om larm

En rökdetektor kallas ofta brandvarnare, och fungerar precis så. Detektorn varnar när den känner av rök eller värme på samma sätt som en klassisk brandvarnare. Skillnaden är att detektorn även larmar vår larmcentral där en larmoperatör kan hjälpa dig dygnet runt. Alla vår rökdetektorer är seriekopplade, dvs om en utlöser larm, så aktiveras automatiskt övriga rökdetektorer. Detta är en trygghet om ett brandlarm går i en del av bostaden långt ifrån t.ex sovrummet nattetid.

Kategorier Generellt om larm

En HD-kamera kan övervaka ditt hem och du kan se bilderna från kameran när du vill, även live. Du kan även här skapa recept där kameran kan ta bilder vid givna händelser.

Tänk på att en HD-kamera inte är en larmprodukt och det är alltid och enbart kunden som ser bilderna från kameran.

Det finns både fasta och rörliga HD-kameror. Rörliga kameror kan användaren styra genom appen för att få kamera att vinkla höger/vänster/upp/ner. En HD-kamera behöver vara ansluten till ett eluttag och ha tillgång till internet. Kameran kan dock ansluta till wifi, och behöver inte anslutas med nätverkskabel.

Det går att ha kameran på konstant inspelning för t.ex övervakning, men då behövs ett minneskort (medföljer ej). Det är ett vanligt SD-kort som krävs (microSD upp till 64gb).

Vid köp av en eller flera HD-Kameror så får kunden tillgång till en kundportal online där de har möjlighet att programmera kameran med fler funktioner än de som finns i appen.

Generellt för våra larmprodukter är det en batteritid mellan 3-5 år vid normal användning. Detta kan dock variera från produkt till produkt och i vilken utsträckning man använder den. Specifika produktfrågor hänvisas till vår support.

Ja, det går bra. Förutom att ha larmet på eller av, finns ett “hemmaläge” som du kan aktivera från manöverpanelen eller fjärrkontrollen. “Hemmaläget” varierar beroende på hur installatören har programmerat ditt hemlarm i samråd med dig.

Om du t.ex ska byta batteri i en detektor kan du behöva lägga systemet i underhållsläge för att undvika fel-larm. Vårt system har för din säkerhet inte den funktionen inbyggt, men du kan kontakta larmcentralen dygnet runt och begära att du önskar det under en viss tid. Du kommer tillsammans med larmoperatören överens om hur länge larmet ska ligga i underhållsläge. Kom ihåg att du behöver ha din personliga kod tillgänglig när du ringer. (Så att vi vet att du är du och inte tjuven.)

Ring oss dygnet runt, på 020-211 900.

Kategorier Generellt om larm

Absolut! För att produkterna ska kopplas korrekt mot ditt hemlarm men även mot larmcentralen kan du inte installera dem själv, utan en auktoriserad installatör kommer hem till dig och ser till att produkten monteras optimalt och får en korrekt uppkoppling mot ditt larmsystem. Därför tillkommer även en installationsavgift á 1995 kr.

Kategorier Generellt om larm

Ja. Tänk dock på att rörelsedetektorerna har en begränsning på en maxvikt på 38 kg och att djuret inte rör sig över 1 meters höjd. Detta är för att ditt larmsystem inte kan se skillnad på en stor hund från en liten inbrottstjuv. Beroende på typ av husdjur, rörelsemönster och placering av detektorerna så kan våra installatörer tillsammans med dig hitta en lösning för hemlarmet. Även om du har ett större husdjur så går det att ha hemlarm, men det blir vissa anpassningar.

Om du har frågor, hör av dig till Kundservice så berättar vi mer!

Kategorier Generellt om larm

Själva installationen kan du som kund göra själv genom vår app. Du får där tydliga steg för steg anvisningar. Självklart har vi full support och garanti för alla produkter som är köpta av oss, så får du problem, hör av dig till vår support.

Om du köper din HD-kamera samtidigt som ditt larm, antingen genom att lägga till den själv eller genom att välja ett paket som innehåller HD-kamera, så installerar installatören kameran.

Men du kan alltid komplettera ditt Kloka Hem med en HD-kamera i efterskott. Då sänds den till dig och du monterar och installerar den själv genom vår app. Appen ger dig tydliga steg-för-steg anvisningar. Självklart har vi full support och garanti för alla produkter som är köpta av oss, så får du problem, hör av dig till vår support.

Det finns tillfällen när man behöver lite extra hjälp. Det kan vara för att hjälpa till med ett batteribyte eller för felsökning. Kontakta vår kundservice på 020-20 79 00 mellan kl 08:00 – 19:00 måndag till torsdag och kl 08:00-17:00 på fredagar. Du kan även chatta med oss genom att klicka på ”Chatt” nere till höger, eller skicka ett mail på kundservice@LFlarmcentral.se.

Besök av tekniker kostar generellt 900 kr/besök men kontakta oss för ett exakt pris.

Kategorier Generellt om larm

Självklart kan du det!

Du monterar själv ner larmet, och en installatör kommer sedan till ditt nya boende och hjälper dig att anpassa larmet utifrån de nya förutsättningarna (gissningsvis har ju ditt nya boende inte exakt samma planlösning).

Kontakta oss på kundservice så kommer vi överens om vilka dagar som flytten gäller.

Kategorier Generellt om larm

För dig med hemlarm utan kamera:

För dig med hemlarm med kamera:

Kategorier Generellt om larm

Kontaktlarmet, även kallat personlarm är ett tyst larm (ljuder inte i bostaden) når du via manöverpanelen. Kontaktlarmet använder du när du behöver få hjälp av någon anledning. Vi ringer upp dig från Larmcentralen och stämmer av att du mår bra. Svarar du inte sänder vi en väktare till dig.

Kategorier Generellt om larm

Please see our following folders with information in English:
Folder with information about our alarm systems and prices
Folder with more information about us
All staff at our customers service speak English, so feel free to contact us with your questions. Call us at 020-20 79 00, or drop us a message at our ”Contact”-page.

Kategorier Generellt om larm

Vår uppfattning är att det mycket sällan sker inbrott eller skada om det finns ett hemlarm. Försäkringsbolagen, polisen och Svenska Stöldskyddsföreningen är eniga om att hemlarm fungerar.

Kategorier Generellt om larm

Alla våra larm är trådlösa och kommunicerar med varandra via radiovågor. Undantaget är förstår centralenheten som är ansluten med vanlig nätkontakt (strömkontakt) och går på batteri bara i händelse av strömavbrott. Ett trådlöst hemlarm innebär att du slipper kabeldragning i bostaden och enkelt kan larma flera byggnader i samma system. Eftersom centralenheten för det trådlösa hemlarmet ständigt övervakar alla detektorer, som dessutom är sabotageskyddade, varnar det trådlösa hemlarmet oavsett var förändringar sker.

Kategorier Generellt om larm

Det beror på vad man menar med fel-larm. Alla kan ibland råka aktivera sitt larm och det vet vi på Larmcentralen. Om du råkar aktivera larmet men direkt larmar av så är det inget att skämmas över. Se det som ett bevis på att ditt larm fungerar som det ska.

Alla våra produkter sabotage-larmar, även det för din trygghets skull. Sabotagelarmet utlöses när produkten känner av att den av någon anledning rubbas på.

Du kan minska antalet fel-larm genom att följa våra manualer och ifall du behöver hjälp kan du få support både via telefon och/eller chatt på vår hemsida.

Om larmet går

Vi har fria utryckningar för din trygghet. I samband med installation överlämnar du en nyckel som vi ser till att den kommer till väktaren. Om det blir en utryckning kommer väktaren hem till dig och kontrollerar att du mår bra. Vid behov kan de använda nyckeln.

En väktarutryckning kan stoppas, om du t.ex inte svarar när vi ringer, men ringer upp oss inom någon minut och kan verifiera att du är du och att ditt hem är tryggt.

Tack och lov är det sällan ett larm genererar en full väktarutryckning. Om du sköter ditt larm korrekt, avlarmar riktigt och kan din kod behöver du inte oroa dig över att få oönskade väktarutryckningar. Samtidigt är det enkelt att få hem en väktare om den dagen kommer då du skulle behöva det.

Kategorier Om larmet går

Om du eller någon anhörig inte kan ta sig till bostaden tar väktaren kontakt med polisen och skyddstäcker bostaden för att minimera följdskador. Länsförsäkringar Larmcentral meddelar en kontaktperson om vad som har inträffat.

Kategorier Om larmet går

Kontaktlarmet är ett nödlarm som du kan använda vid en nödsituation. Du kan utlösa det från manöverpanelen eller med fjärrkontrollen. Larmet kommer att motringas och vi begär en personkod från den som svarar på plats. Använd endast detta om du behöver hjälp och inte kan kontakta 112 själv.

En behörig avlarmning är när larmet gått men direkt larmats av med kod eller larmbricka. När en behörig avlarmning sker meddelas du av med ett sms. Skulle du få ett sms om behörig avlarmning men misstänker att något inte stämmer kan du alltid ringa upp larmcentralen.

Frågor? Hör av dig till kundservice så berättar vi mer!

Kategorier Om larmet går

Larmet går när någon larmprodukt aktiveras, tex när brandvarnaren registrerar rök, när en dörr öppnas eller när någon passerar en rörelsedetektor.

Larmet programmeras oftast för passage, dvs att du ska kunna aktivera larmet men sedan gå in/ut genom dörren, innan larmet larmar. Hur detta ska ske och vilka produkter som ska vara fördröjda anpassas efter din bostad av installatören på plats.

Kategorier Om larmet går

Så snabbt som det är möjligt! Om ditt larm går till utryckning av väktare så får väktaren informationen omedelbart. Men hur lång tid det tar därefter skiftar beroende på många variabler; ort, tid på dygnet och året, väderlek, belastning osv.

Är det bråttom och akut – ring 112.

Kategorier Om larmet går

Så snabbt som det är möjligt! Vår larmcentral är bemannad dygnet runt och agerar alltid och omgående när vi får in ett larm. Om ditt larm går till utryckning av väktare så får väktaren informationen omedelbart. Men hur lång tid det tar därefter skiftar beroende på många variabler; ort, tid på dygnet och året, väderlek, belastning osv. Vi samarbetar med auktoriserade väktarbolag i ditt närområde.

Men självklart – är det bråttom och akut – ring 112.

Kategorier Om larmet går

Larma av på panelen eller med fjärrkontrollen och ring omgående till Länsförsäkringar Larmcentral, 020-211 900 (från utlandet +46 33-211 900). Uppge din personliga behörighetskod och adress.

Kategorier Om larmet går

Nej, vi samarbetar med auktoriserade väktarbolag som utgår nära dig. På många orter samarbetar vi dessutom med fler än ett väktarbolag, vilket förbättrar servicen. Alla väktare är utbildade enligt Länsstyrelsens och Rikspolisstyrelsens utfärdade regler och föreskrifter och är auktoriserade av Länsstyrelsen.

Kategorier Om larmet går

När larmet går sker flera saker samtidigt:

  • Du hör att larmet går (om du är hemma)
  • Larmcentralen får in larmet
  • Om du använder larm-appen får du en notis via denna

Om du råkat aktivera larmet av misstag kan du enkelt avlarma och då får larmpersonalen även denna information. Vi ringer alltid upp dig, även om du larmat av. Detta är för din trygghet och för att vi ska veta att du mår bra.

Du lämnar in en kontaktlista till oss som blir den ringlista vi följer. När larmet går ringer vi person 1 på den listan. Svarar inte denne ringer vi person 2 osv. Får vi inte tag på någon i listan så sänder vi ut en väktare till bostaden.

När vi får tag på dig behöver du kunna verifiera att du är du. (Detta gäller alla personer som står på ringlistan.) Du verifierar vem du är med hjälp av en personlig kod, och olika kontaktpersoner ska ha olika koder. Vi stämmer av med dig att du mår bra eller ifall du behöver hjälp. Du kan i samtalet med oss begära att få ut en väktare, tex om du inte är hemma eller ifall du faktiskt behöver hjälp.

Kategorier Om larmet går

Det finns många anledningar till varför det är en stor fördel med att ha väktarutryckningar i sitt larmabonnemang. Dels är det såklart för att begränsa den tid en inbrottstjuv har på sig för att ta värdesaker. Men främst är väktarryck en trygghet, du kan veta när du kommer hem efter ett inbrott att ingen är kvar och väktaren kan även begränsa både direkta och indirekta skador som kan uppstå genom att t.ex en dörr står öppen eller att ett fönster är trasigt.

Kategorier Om larmet går

Det beror på vad man menar med fel-larm. Alla kan ibland råka aktivera sitt larm och det vet vi på Larmcentralen. Om du råkar aktivera larmet men direkt larmar av så är det inget att skämmas över. Se det som ett bevis på att ditt larm fungerar som det ska.

Alla våra produkter sabotage-larmar, även det för din trygghets skull. Sabotagelarmet utlöses när produkten känner av att den av någon anledning rubbas på.

Du kan minska antalet fel-larm genom att följa våra manualer och ifall du behöver hjälp kan du få support både via telefon och/eller chatt på vår hemsida.